Η «ιστορία της γραφής»
Από το εκπαιδευτικό εργαστήριο της Βιβλιοθήκης του Ιδρύματος Ευγενίδου
«Η λέξη δεν λείπει ποτέ όταν κατέχεις την ιδέα..»
Με τον όρο γραφή εννοούμε ολόκληρο τον ορατό κόσμο τοποθετημένο μέσα σε γραμμές. Πρόκειται για μια τεράστια κατάκτηση του ανθρωπίνου νου μια μοναδική επινόηση που αποτέλεσε το σημαντικότερο γεγονός του ανθρώπου πάνω στη γη και τέθηκε ως ορόσημο μεταξύ της προϊστορίας και της ιστορίας του.
Η γραφή είναι η μετατροπή της ηχητικής και γλωσσοκινητικής εικόνας της λέξης σε γραφική εικόνα και δεν είναι ένα προϊόν άσκησης του χεριού, ούτε έκφραση των κινήσεών του διότι στον εγκέφαλο γίνεται η τύπωση και από τον εγκέφαλο η εξωτερίκευση.
Η γραφή δεν γεννιέται στο χέρι αλλά στον εγκέφαλο. Αντιπροσωπεύει μια περίπλοκη νευροαναπτυξιακή διαδικασία που αφορά πολλαπλούς μηχανισμούς (οπτικούς, κιναισθητικούς, αυτόματης μηχανικής μνήμης, και οπτικοποίησης) και συνδέεται με την εγκεφαλική κυριαρχία. Η γραφή λοιπόν, είναι από τις σημαντικότερες δεξιότητες του ανθρώπου που σχετίζεται με την ολοκλήρωση όλων των κινητικών και αισθητικών δεξιοτήτων του.
Σκοπός του εργαστηρίου «Ιστορία της Γραφής» που υλοποιείται από την Βιβλιοθήκη του ΙΕ, είναι να φέρει τους μαθητές/τριες σε επαφή με τα είδη γραφής και τα υλικά της, αλλά και με τη σύνδεση της γραφής με τις επιστημονικές, τεχνολογικές και πολιτισμικές εξελίξεις κάθε εποχής που περιγράφεται. Οι μαθητές/τριες ταξιδεύουν στο παρελθόν, μέσα από τα μονοπάτια της ιστορίας της γραφής. Ακολουθούν την ιστορική εξέλιξη της γραφής, ξεκινώντας μία διαδρομή από τις σπηλαιογραφίες, την ανακάλυψη της σφηνοειδούς γραφής, τα ιερογλυφικά της Αιγύπτου, τη γέννηση του ελληνικού αλφαβήτου, την εφεύρεση της τυπογραφίας έως και τις ηλεκτρονικές συσκευές ανάγνωσης (e-book readers). Κατά τη διάρκεια αυτού του ταξιδιού στον χρόνο, ανακαλύπτουν τον τρόπο κατασκευής των υλικών της γραφής και καλούνται να ασχοληθούν δημιουργικά με αυτά. Αποτυπώνουν τα μηνύματά τους σε πηλό, κερί, πάπυρο, περγαμηνή, αλλά και σε γραφομηχανή, χρησιμοποιώντας καλαμένια και ξύλινη γραφίδα, πένες, αλλά και φτερά χήνας! Παράλληλα με την ανακάλυψη της Γραφής γίνεται αναφορά και στις τεχνολογικές εξελίξεις κάθε εποχής καθώς και δράσεις που συνδέονται με αυτές. Έτσι οι συμμετέχοντες κατανοούν καλύτερα πώς η γνώση με την τεχνική λειτουργούν ως συγκοινωνούντα δοχεία και αποτελούν δύο όψεις μιας κοινής λειτουργίας που συνδυαστικά διαμορφώνει την ανθρώπινη πρόοδο και τον πολιτισμό.
Όλα τα παραπάνω σ ένα εκπαιδευτικό εργαστήριο για μαθητές αλλά και εκπαιδευτικούς, όπως αυτό της προηγούμενης εβδομάδας, στη Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Ευγενίδου, όπου ομάδα 18 ατόμων από το πρόγραμμα Erasmus το απόλαυσαν και συμμετείχαν στο.. κατά Γκυστάβ Φλωμπέρ:
«Η λέξη δεν λείπει ποτέ όταν κατέχεις την ιδέα..»
β