Γνωριμία με το φως και τις ιδιότητές του

Πώς βλέπουμε; Πώς αντιλαμβανόμαστε τα χρώματα; Γιατί ο ουρανός είναι μπλε τη μέρα και κόκκινος κατά το ηλιοβασίλεμα;

Ο στόχος του προγράμματος είναι η εξοικείωση των μαθητών με τις ιδιότητες του φωτός και την αλληλεπίδρασή του με την ύλη. Οι μαθητές/τριες παρατηρούν φαινόμενα όπως ανάκλαση, διάθλαση, διάχυση και σκέδαση, διερευνούν τον σχηματισμό του ουράνιου τόξου, του χρώματος του ουρανού, την όραση και την αντίληψη των χρωμάτων, ενώ παράλληλα γνωρίζουν τεχνολογικές εφαρμογές όπως είναι οι οπτικές ίνες και τα λέιζερ.

Επιπλέον, οι μαθητές/τριες της Β΄Λυκείου, μελετούν το φως ως ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία, μαθαίνουν για τα φαινόμενα της πόλωσης, της περίθλασης και της συμβολής και εισάγονται στην διπλή (κυματοσωματιδιακή) φύση του φωτός μέσω πειραμάτων απορρόφησης και εκπομπής ακτινοβολίας.

Ενότητες

  1. Πειράματα: ανάκλαση, διάθλαση, διάχυση, ολική εσωτερική ανάκλαση, σκέδαση.
  2. Ο Νεύτωνας και η ανάλυση του λευκού φωτός.
  3. Φακοί και κάτοπτρα.
  4. Γιατί ο ουρανός είναι μπλε τη μέρα και κόκκινος κατά το ηλιοβασίλεμα; Το φαινόμενο της σκέδασης.
  5. Πώς αντιλαμβανόμαστε τα χρώματα; Έχουν τα αντικείμενα γύρω μας χρώμα;
  6. Η κυματική φύση του φωτός (Β΄Λυκείου).
  7. Πειράματα: Πόλωση, περίθλαση και συμβολή (Β΄Λυκείου).
  8. Maxwell: Το φως ως ηλεκτρομαγνητικό κύμα (Β΄Λυκείου).
  9. Εγκάρσια κύματα και η συμβολή των κυμάτων (Β΄Λυκείου).
  10. Σωματιδιακή φύση του φωτός. Πείραμα απορρόφησης και εκπομπής ακτινοβολίας (Β΄Λυκείου).

Εκπαιδευτικοί στόχοι

Γνωριμία με το φως και τις ιδιότητές του.
Ανάδειξη περίπλοκων εννοιών με απλό, ενδιαφέροντα και ευχάριστο τρόπο.
Ανάπτυξη κριτικής σκέψης.
Σύνδεση επιστήμης και τεχνολογίας.
Σύνδεση με την καθημερινότητα.

Πρόσθετο υλικό - Βιβλιογραφία

  • Αντωνίου Νικόλαος, Δημητριάδης Παναγιώτης, Καμπούρης Κωνσταντίνος, Παπαμιχάλης Κωνσταντίνος, Παπατσίμα Λαμπρινή, Φυσική Γ’ Γυμνασίου, Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος», ISBN13 9789600627794
  • Γεωργακάκος Π., Σκαλωμένος Α., Σφάρνας Ν., Χριστακόπουλος Ι., Αλεξάκης Ν., Αμπατζής Σ., Γκουγκούσης Γ., Κουντούρης Β., Μοσχοβίτης Ν., Οβαδίας Σ., Πετρόχειλος Κ., Σαμπράκος Μ. και Ψαλίδα Α., Φυσική Γενικής Παιδείας Β’ Γενικού Λυκείου, Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος», ISBN13 9789600648270
  • Bloomfield, L. (2015). How Things Work: The Physics of Everyday Life, 4th ed, Wiley, New York, ISBN-13: 978-0470223994
  • Douglas C. Giancoli, (2013), Physics for Scientists and Engineers with Modern Physics, Pearson Education Limited, ISBN-13: 978-1292020761
  • Ehrlich, R. (1990), Turning the World Inside Out and 174 Other Simple Physics Demonstrations, Princeton University Press, Princeton, New Jersey, ISBN-13: 978-0691023953
  • Hewitt, P. (2015). Conceptual physics, 12th ed. Pearson, ISBN 13: 9780321909107
  • Perelman, Y. (1972). Physics for entertainment, Mir Publishers, Moscow, ISBN-13: 978-2917260067
  • Perelman, Y. (1984). Fun with maths and physics, Mir Publishers Moscow, ISBN-13: 978-2917260319
  • Serway Raymond, Jewett W. John (2013), Φυσική για Επιστήμονες και Μηχανικούς, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, Αθήνα, ISBN 9789604615094
  • Serway, R. and Jewett, J. (2012), Principles of Physics: A Calculus-Based Text, Cengage Learning, Brooks/Cole, Boston, ISBN-13: 978-1133104261
  • Young D. Hugh, (2009), Πανεπιστημιακή Φυσική με Σύγχρονη Φυσική – Πρώτος Τόμος, Εκδόσεις Παπαζήσης, Αθήνα, ISBN 9789600223385

κετ