-Πώς προέκυψε η ιδέα και τελικά η απόφαση σας να κάνετε μια εκπομπή επιστήμης στο Διαδίκτυο;

Καταρχάς θα πρέπει να περιγράψω κάποια στοιχεία του εαυτού μου για να απαντήσω ολοκληρωμένα.

Προσωπικά, μου αρέσει πολύ να προσπαθώ να απλοποιώ και να εξηγώ σε κάποιον ένα θέμα που με ενθουσιάζει.

Όταν μαθαίνω κάτι καινούργιο και εντυπωσιακό, από το πώς επικοινωνούν οι μέλισσες για παράδειγμα,  μέχρι το πώς λειτουργεί μία νέα εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης, νιώθω την ανάγκη να το μοιραστώ με φίλους και γνωστούς.

Η διαδικασία αυτή με βοηθάει και μένα τον ίδιο να καταλάβω αυτό που περιγράφω καλύτερα καθώς αναγκάζομαι να «αποδομήσω» το εκάστοτε θέμα και να κρατήσω τα πιο σημαντικά σημεία έτσι ώστε να γίνω κατανοητός και συνάμα μεταδοτικός.

Βέβαια, σε ένα πιο τεχνικό θέμα, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, χρειάζεται μεγαλύτερη προσπάθεια για να παρουσιάσεις  κάτι με ενδιαφέροντα τρόπο στον συνομιλητή σου.

Μέχρι πρόσφατα βέβαια, δεν είχα σκεφτεί πως θα μπορούσα να κάνω μία σχετική εκπομπή στο Διαδίκτυο.

Από την άλλη, εδώ και ενάμιση χρόνο περίπου, ξεκίνησα να παρακολουθώ επιστημονικά βίντεο από τα κανάλια «The Mad Sc1ent1st», «Αstronio» και «Καθημερινή Φυσική».

Πολύ σύντομα, η παρακολούθηση αυτών των βίντεο έγινε μία καθημερινή συνήθεια.

Όταν λοιπόν άρχισαν να δημιουργούνται περισσότερα κανάλια στο ελληνικό youtube, σε διαφορετικά επιστημονικά πεδία, ήμουν πραγματικά ενθουσιασμένος.

Στην πορεία συνειδητοποίησα πως δεν υπάρχει κάποιο ελληνικό κανάλι που να προσφέρει αντίστοιχο περιεχόμενο για τον τομέα της Πληροφορικής και εκεί ήταν που άρχισε να μου γεννιέται η ιδέα για το “Tech to me About It”.

Παράλληλα, εκείνο το διάστημα είχα ξεκινήσει διάβασμα για το διδακτορικό μου πάνω στην Μηχανική Μάθηση και το Διαδίκτυο των Πραγμάτων και έτσι ασυνείδητα μάζευα υλικό για τα θέματα που αναλύω σήμερα στο κανάλι μου στο youtube.

Σιγά-σιγά, λοιπόν, άρχισαν να μπαίνουν τα κομμάτια του παζλ ένα-ένα στη σειρά και έτσι πήρα την απόφαση να ξεκινήσω τα βίντεο.

-Πόσο χρόνο σας παίρνει η δημιουργία κάθε εκπομπής;

Είναι λίγο δύσκολο να εκτιμήσω τον συνολικό χρόνο με ακρίβεια, καθώς ασχολούμαι αποσπασματικά στον “ελεύθερο” μου χρόνο.Κάθε επεισόδιο έχει διάρκεια 5 με 10 λεπτά και προϋποθέτει: έρευνα, συγγραφή κειμένου, ηχογράφηση, animation και editing.

Θα έλεγα 60 με 70 ώρες απλωμένες στην διάρκεια ενός μήνα, που είναι και η συχνότητα δημοσίευσης που προσπαθώ να διατηρήσω.

-Η θεματολογία πως προκύπτει; Από την επικαιρότητα (π.χ. κάποια ανακάλυψη ή νέα έρευνα), από κάποιο ζήτημα που εσείς θέλετε να αναδείξετε ή και από επιθυμίες των θεατών της εκπομπής;

Είναι λίγο απ’ όλα. Ο κεντρικός άξονας των θεμάτων μου είναι γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη και άλλες τεχνολογίες που σχετίζονται με την Πληροφορική.

Έχω μία λίστα από κάποια θέματα που είχα σκεφτεί από την αρχή ότι θα ήθελα να μελετήσω. Ωστόσο, αν στην πορεία προκύψει κάποιο τεχνολογικό νέο που να με εντυπωσιάσει περισσότερο εκείνο το διάστημα, θα καταπιαστώ με αυτό και θα αφήσω τα υπόλοιπα στην λίστα αναμονής.

Είναι συχνό φαινόμενο να ξεκινάω να διαβάζω για ένα θέμα και εκείνο να ανοίγει μια “ομπρέλα θεμάτων” για μελλοντικά βίντεο. Έτσι, έχω ήδη ένα πολύ μεγάλο απόθεμα από ιδέες το οποίο, προς το παρόν, αυξάνεται αντί να μειώνεται.

-Ποια είναι η ανταπόκριση του κοινού στην προσπάθεια που κάνετε;

Παρόλο που ασχολούμαι τους τελευταίους 6 μήνες με την δημιουργία αυτών των βίντεο, είμαι ήδη πολύ χαρούμενος από την ανταπόκριση του κόσμου.

Η πληροφορική είναι ένας ιδιαίτερος κλάδος. Αυτό που παρατηρούσα είναι ότι ο περισσότερος κόσμος συνήθως προσανατολίζεται στα δύο άκρα.

Είτε στην πιο ψυχαγωγική πλευρά, που είναι το gaming και τα gadgets, είτε στην πιο τεχνική πλευρά, δηλαδή πιο σεμιναριακού τύπου βίντεο με εξειδικευμένο περιεχόμενο. Εγώ προσπάθησα να γεφυρώσω λίγο αυτό το κενό με μία απλοποιημένη παρουσίαση τεχνικών θεμάτων. Στην αρχή είχα ένα κρυφό φόβο πως ίσως τα θέματά μου να είναι αδιάφορα ή δυσνόητα για κάποιον που δεν ανήκει στον χώρο της Πληροφορικής και ταυτόχρονα πολύ απλά για κάποιον που ανήκει. Ωστόσο, παρατήρησα μεγάλη αποδοχή τόσο από ανθρώπους που δεν έχουν σχέση με το χώρο της Πληροφορικής, όσο και από εκείνους που έχουν σχετικές γνώσεις ή κάποια εξειδίκευση.

-Με ποιο τρόπο πιστεύετε ότι θα μπορούσαν οι εκπομπές που κάνετε ή κάποια άλλα αντίστοιχα projects να ενσωματωθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία, ώστε οι μαθητές να έρχονται μαζικά σε επαφή με την Eπιστήμη μέσα από ερεθίσματα και πηγές που αποτελούν την καθημερινότητα τους πλέον (Internet, social media κ.λ.π.);

Ο σκοπός των βίντεο που δημιουργώ είναι κυρίως να δώσουν τα κατάλληλα ερεθίσματα σε ένα, όσο το δυνατόν, ευρύτερο κοινό. Ερεθίσματα που θα προξενήσουν στον θεατή ενθουσιασμό, περιέργεια και την όρεξη να ασχοληθεί περισσότερο με το εκάστοτε θέμα από μόνος του.

Αυτό ακριβώς είναι που λείπει από την εκπαιδευτική διαδικασία σήμερα.Το εκπαιδευτικό σύστημα φαίνεται να είναι ένας δυσκίνητος οργανισμός.

Όμως δεν χρειάζονται απαραίτητα μεγάλες ενέργειες για να υπάρξουν μεγάλες αλλαγές.

Αν ένα πεντάλεπτο βίντεο μπορεί να πυροδοτήσει το ενδιαφέρον ενός μαθητή, τότε οι διαθέσιμες διδακτικές ώρες των σχολείων για ένα μάθημα, θα έπρεπε να είναι υπέρ-αρκετές τόσο για να ενεργοποιήσουν την σκέψη και την όρεξη των μαθητών, όσο και να καλύψουν επαρκώς την απαραίτητη ύλη. Είναι και στο χέρι των καθηγητών/εκπαιδευτικών.

Ένα σύντομο εκπαιδευτικό βίντεο με απλοποιημένες επιστημονικές έννοιες, σίγουρα δεν μπορεί να αντικαταστήσει μία συστηματική εκπαίδευση, αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν βοηθητικό ή εισαγωγικό υλικό για κάποιο θέμα, ώστε να βοηθήσει στην κατανόηση δύσκολων εννοιών και να κάνει την διαδικασία της μάθησης πιο ευχάριστη.

Είναι καλό οι καθηγητές να ενθαρρύνουν την δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη των μαθητών με κάθε τρόπο. Ένας άμεσα αποτελεσματικός και εποικοδομητικός τρόπος θα ήταν η παρότρυνση των μαθητών για την δημιουργία  ή την συμμετοχή των στην δημιουργία δικού τους εκπαιδευτικού υλικού, το οποίο μπορούν να μοιράζονται ή και να ανταλλάσσουν μέσα από ομάδες στα social media.

 

Ποιος είναι ο Φώτης Ζάνταλης

O Φώτης Ζάνταλης είναι απόφοιτος του τμήματος Hλεκτρονικών Μηχανικών του Τ.Ε.Ι. Αθήνας. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές (MSc) στις Τεχνολογίες Υπολογισμού και Δικτύων  στο τμήμα  Μηχανικών Πληροφορικής και Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και αυτό το διάστημα κάνει το διδακτορικό του στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής πάνω στην Μηχανική Μάθηση και το Διαδίκτυο των Πραγμάτων.
Δουλεύει σαν Software Tester σε μια πολυεθνική εταιρία τηλεπικοινωνιών.

Ακόμη έχει κάνει τρία εξάμηνα επικουρική διδασκαλία στο μάθημα: Λογισμικό και Στοιχεία για Έξυπνη Συσκευασία του ΠΜΣ: "Ευφυής Συσκευασία. Νέες Τεχνολογίες και Marketing" στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.

Δημιούργησε το κανάλι «Tech to me About it» στο YouTube τους τελευταίους 6 μήνες και έχει 3.000 συνδρομητές. Tο κανάλι ασχολείται κυρίως με θέματα τεχνητής νοημοσύνης και άλλα τεχνολογικά θέματα. 



 

ιε