ΙΔΡΥΜΑ ΕΥΓΕΝΙΔΟΥ title= ΙΔΡΥΜΑ ΕΥΓΕΝΙΔΟΥ title= ΙΔΡΥΜΑ ΕΥΓΕΝΙΔΟΥ title=

Μελέτες και συνέδρια για τη Ναυτική εκπαίδευση

Εκπόνηση επιστημονικών μελετών και διοργάνωση συνεδρίων για τη ναυτική εκπαίδευση

Το Ίδρυμα Ευγενίδου έχει πραγματοποιήσει σημαντικές επιστημονικές μελέτες και έχει διοργανώσει συνέδρια για τη ναυτική εκπαίδευση.

Το 2010, με πρωτοβουλία του Ιδρύματος Ευγενίδου, το Τμήμα Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών πραγματοποίησε μία καινοτόμα έρευνα με θέμα την καταγραφή των παραγόντων που επιδρούν στην προσέλκυση μαθητών στη ναυτική εκπαίδευση.

Στην πρώτη αυτή πανελλήνια έρευνα, η οποία διεξήχθη σε ένα δείγμα 7.000 μαθητών της Γ’ Λυκείου, αναδείχθηκε το μεγάλο έλλειμμα γνώσης και πληροφόρησης των μαθητών για τη σχέση ναυτικής εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας, παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα παρουσιάζει διαχρονικά συγκριτικά πλεονεκτήματα στον χώρο της παγκόσμιας ναυτιλίας, όπου κατέχει δεσπόζουσα θέση.

Η θέση του Ιδρύματος Ευγενίδου ήταν ότι είναι ανάγκη να γνωστοποιηθεί στους νέους η μεγάλη προσφορά του κλάδου της ναυτιλίας στην χώρα και οι προοπτικές των ναυτικών επαγγελμάτων. Σκοπός του Ιδρύματος Ευγενίδου μέσω της εκπόνησης της συγκεκριμένης έρευνας ήταν να συνεισφέρει στην δημιουργία επιστημονικών εργαλείων που θα βοηθήσουν όλους τους εμπλεκόμενους φορείς στη χάραξη πολιτικής, στον βαθμό που επιθυμούν να αξιοποιήσουν τα εργαλεία αυτά.

Τα αποτελέσματα της έρευνας είναι δημοσιευμένα εδώ.

Το 2012 το Ίδρυμα Ευγενίδου και πάλι σε συνεργασία με το Τμήμα Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών διεξήγαγε έρευνα με θέμα την διερεύνηση της κατάστασης των ΑΕΝ της Ελλάδας με βάση τις απόψεις των σπουδαστών, τα πρακτικά της οποίας εκδόθηκαν σε βιβλίο.

Στην έρευνα αυτή καταγράφηκε για πρώτη φορά η «φωνή των σπουδαστών», οι οποίοι εξέφρασαν τις απόψεις τους για το πρόγραμμα σπουδών, το εκπαιδευτικό προσωπικό, τα εκπαιδευτικά εγχειρίδια, τις τεχνολογικές υποδομές, τις κτηριακές εγκαταστάσεις και τα εκπαιδευτικά ταξίδια. Στόχος της έρευνας αυτής ήταν να αναδειχθούν τα προβλήματα που υφίστανται στη ναυτική εκπαίδευση, να αναζητηθούν τρόποι επίλυσής τους και να αποκτήσουν οι αρμόδιοι κατά το δυνατόν πλήρη εικόνα της ναυτικής εκπαίδευσης, όπως αυτή παρουσιάστηκε από τους σπουδαστές, οι οποίοι είναι και οι βασικοί αποδέκτες της.

Το 2014 το Ίδρυμα Ευγενίδου διοργάνωσε διήμερο συνέδριο Ναυτικής Εκπαίδευσης, με θέμα: «Εκπαίδευση στις Σχολές Εμπορικού Ναυτικού και στα πλοία», που στόχο είχε την παρέμβαση στα δρώμενα της Ναυτικής Εκπαίδευσης για την βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό της.

Στο συνέδριο συμμετείχαν όλοι οι εμπλεκόμενοι στη ναυτική εκπαίδευση φορείς, αποσκοπώντας στην δημιουργική ανταλλαγή απόψεων σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η ναυτική εκπαίδευση στην Ελλάδα.

Τα πρακτικά του συνεδρίου αυτού εκδόθηκαν επίσης σε βιβλίο, ενώ οι περιλήψεις των εισηγήσεων διατίθενται και στην αγγλική γλώσσα.

Πραγματοποιήθηκαν επίσης οι ακόλουθες έρευνες: διεθνής συγκριτική ανάλυση των δομών της ναυτικής εκπαίδευσης (2017), ποσοτική και ποιοτική έρευνα για την διαρροή σπουδαστών από τις ΑΕΝ (2018), καθώς και έρευνα για την σημασία των ΕΠΑΛ στη ναυτική εκπαίδευση (2018).

νε