-Πώς προέκυψε η ιδέα και τελικά η απόφαση σας να κάνετε μια εκπομπή Eπιστήμης στο Διαδίκτυο;

Ως ακροατής καναλιών επιστημονικού περιεχομένου στο εξωτερικό είχα εντυπωσιαστεί από το πόσο απλό μπορεί να γίνει ένα σύνθετο θέμα με σωστή παρουσίαση.

Είχα ασχοληθεί πριν το κανάλι με αρθρογραφία σε προσωπικό ιστολόγιο σχετικά με θέματα ψευδοεπιστήμης αλλά ένα βίντεο είναι ένας πολύ πιο ελκυστικός τρόπος να μεταδώσεις πληροφορία, ειδικά όταν πρόκειται για επιστημονικό θέμα.

Όταν ο ακροατής μαθαίνει διασκεδάζοντας είναι πολύ πιο πιθανό να καταλάβει πιο αποτελεσματικά αυτό που του λες και να συγκρατήσει την πληροφορία για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

-Πόσο χρόνο σας παίρνει η δημιουργία κάθε εκπομπής;

Εξαρτάται από τη μορφή του επεισοδίου. Ο μέσος όρος είναι περίπου 110-120 ώρες, χρόνος στον οποίο συμπεριλαμβάνεται η έρευνα για το θέμα, η συγγραφή του σεναρίου, η ηχογράφηση, τα σχέδια, το animation και το video edit.

Ακριβώς επειδή κάθε βίντεο περιέχει επιστημονικά δεδομένα υπάρχει ευθύνη από την πλευρά του δημιουργού το υλικό να είναι πλήρως τεκμηριωμένο, συνεπώς αυτό από μόνο του αυξάνει το χρόνο παραγωγής.

-Η θεματολογία πως προκύπτει; Από την επικαιρότητα (π.χ κάποια ανακάλυψη ή νέα έρευνα), από κάποιο ζήτημα που εσείς θέλετε να αναδείξετε ή από επιθυμίες των θεατών της εκπομπής;

Η θεματολογία είναι θέματα που με εμπνέουν ή μου κινούν το ενδιαφέρον για να τα μελετήσω. Κατά συνέπεια οι ιδέες μπορεί να έρχονται από όλα τα παραπάνω, άρθρα, συζητήσεις, προτάσεις θεατών και ούτω καθεξής. Ακριβώς επειδή η Επιστήμη έχει τόσα ενδιαφέροντα θέματα, είναι πολύ δύσκολο να στερέψεις από ιδέες.

-Με ποιο τρόπο πιστεύετε ότι θα μπορούσαν οι εκπομπές που κάνετε ή κάποια άλλα αντίστοιχα projects να ενσωματωθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία ώστε οι μαθητές να έρχονται μαζικά σε επαφή με την Επιστήμη μέσα από ερεθίσματα και πηγές που αποτελούν την καθημερινότητα τους πλέον (Internet, social media κ.λ.π.);

Υπάρχουν πολλές πιθανές εφαρμογές, ωστόσο η πιο χαρακτηριστική, από τη δική μου οπτική γωνία είναι η αξιοποίηση συγκεκριμένων βίντεο από εκπαιδευτικούς στην τάξη, ως μέσο εισαγωγής των μαθητών σε ένα δεδομένο θέμα (για παράδειγμα πως αναπτύχθηκε η ανθρώπινη επικοινωνία).

Αυτός εξάλλου είναι και ο σκοπός μας, να εξάψουμε το ενδιαφέρον των θεατών ώστε να ενδιαφερθούν για ένα θέμα, να το καταλάβουν και να το μελετήσουν περαιτέρω μόνοι τους.

Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν η σύνδεση μεταξύ τάξης και YouTube μπορεί να γίνει πολύ εύκολα και αποτελεσματικά. Επίσης ένας εκπαιδευτικός μπορεί να λειτουργήσει στη τάξη παίρνοντας το παράδειγμα από το τρόπο που παρουσιάζει το υλικό του ένας επικοινωνιολόγος της Επιστήμης στο YouTube.

Η διδασκαλία από μόνη της, η ξερή απαγγελία της ύλης πιο απλά, μπορεί εύκολα να κουράσει ένα μαθητή.

Όταν όμως το μάθημα εμπλουτίζεται με οπτικοακουστικό υλικό όπως μικρά πειράματα, βίντεο, μουσική ή όταν τα παιδιά συμμετέχουν στο μάθημα μέσω μικρών projects είναι πολύ πιο εύκολο να αφομοιώσουν τη ύλη και να συνεισφέρουν στο μάθημα με μεγαλύτερο ενθουσιασμό.


Ποιος είναι ο Στάμος Αρχοντής

O Στάμος Αρχοντής είναι πτυχιούχος Χημικός (B.Sc.) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Τα τελευταία τρία χρόνια δραστηριοποιείται ως επικοινωνιολόγος της Επιστήμης στο YouTube όπου διατηρεί το επιστημονικό κανάλι «The Mad Scientist».

Παράλληλα, στο ίδιο διάστημα, εργάζεται ως αρθρογράφος-ελεγκτής ειδήσεων στη σελίδα Ellinika Hoaxes στην οποία ασχολείται, κατά κύριο λόγο, με καταρρίψεις ψευδών επιστημονικών ειδήσεων.

 

ιε