Οι μεταφορές του μέλλοντος θα επηρεαστούν από μια «τριπλή επανάσταση», η οποία οφείλεται στη σύγκλιση τριών καινοτομιών: της ηλεκτροκίνησης, του διαμοιρασμού των πόρων και της αυτοματοποίησης των μεταφορικών μέσων.

Η αυτόνομη μετακίνηση δεν θα περιοριστεί στα οχήματα με τη μορφή που τα γνωρίζουμε. Σήμερα οι περισσότερες αστικές μετακινήσεις γίνονται στην επιφάνεια της γης. Στο μέλλον αναμένεται ότι θα περάσουμε σε μια νέα πραγματικότητα, όπου θα εκμεταλλευόμαστε την τρίτη διάσταση, π.χ. με χρήση drones και ιπτάμενων ταξί, ή με τη χρήση υπόγειων συστημάτων μεταφοράς αγαθών, αποσυμφορώντας την επιφάνεια της γης και αποδεσμεύοντας εκτάσεις για άλλες, πιο ανθρωποκεντρικές χρήσεις.

Ασφαλώς, η επιτυχία αυτών των νέων μορφών μετακίνησης είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την αποδοχή τους από τους χρήστες.  Οι εξελίξεις αυτές δεν περιορίζονται μόνο στις επιβατικές μεταφορές, αλλά και στις εμπορευματικές, μειώνοντας το κόστος και τον χρόνο που απαιτείται για τη μεταφορά αγαθών. 

Μέσα από το webcast γίνεται μια προσπάθεια να εξοικειωθεί το κοινό με αυτές τις εξελίξεις και να απαντηθούν μερικά ενδιαφέροντα ερωτήματα όπως: Τι διαφορά έχουν οι έννοιες «αυτόνομη» και «αυτόματη» στον χώρο των μεταφορών; Πόσο κοντά βρισκόμαστε στην εκτεταμένη «αυτοματοποίηση» των μεταφορών; Ποιος είναι ο παράγοντας που καθυστερεί περισσότερο την εισαγωγή αυτόματων μεταφορών; Πώς εκπαιδεύουμε ένα αυτόματο όχημα; Ποιος θα φέρει την ευθύνη της ασφάλισης σε περίπτωση που ένα αυτόματο όχημα προκαλέσει ένα ατύχημα; Γιατί χρειαζόμαστε τις αυτόματες μεταφορές, τι πλεονεκτήματα θα εισάγουν; Τι θα γίνει με τους ανθρώπους που θα χάσουν τις θέσεις εργασίας τους εξαιτίας των αυτόματων μεταφορών; 

Τη συζήτηση συντόνισε ο κύριος Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Σύμβουλος του Ιδρύματος Ευγενίδου σε θέματα Τεχνολογίας.

Μπορείτε να παρακολουθήσετε το Webcast στο κανάλι του Ιδρύματος Ευγενίδου στο YouTube.

Λίγα λόγια για τον Kαθηγητή Κωνσταντίνο Αντωνίου
Ο Κωνσταντίνος Αντωνίου είναι Καθηγητής στην Έδρα Transportation Systems Engineering στο Technical University of Munich. Είναι διπλωματούχος Πολιτικός Μηχανικός ΕΜΠ και κατέχει μεταπτυχιακό και διδακτορικό τίτλο σπουδών από το Πανεπιστήμιο ΜΙΤ. Έχει διατελέσει Επίκουρος Καθηγητής και Αναπληρωτής Καθηγητής στο ΕΜΠ, καθώς και επισκέπτης Καθηγητής στα Πανεπιστήμια EPFL και ETHZ στην Ελβετία. Έχει δημοσιεύσει πάνω από 450 επιστημονικές εργασίες, οι οποίες έχουν λάβει πάνω από 5.500 ετεροαναφορές. Είναι Διευθυντής των μεταπτυχιακών προγραμμάτων Master in Transportation Systems και Master in Transportation, Rail and Logistics του TUM, ενώ είναι μέλος επιστημονικών και επαγγελματικών επιτροπών και συλλόγων, καθώς και της εκδοτικής ομάδας κορυφαίων επιστημονικών περιοδικών.