-Πώς προέκυψε η ιδέα και τελικά η απόφασή σας να κάνετε μια εκπομπή επιστήμης στο Διαδίκτυο;

Ήταν ένας συνδυασμός δύο βασικών στοιχείων. Από τη μία πλευρά είχα μία πολύ μεγάλη ανάγκη να εκφράσω την αγάπη μου για την Αστροφυσική και να τη μοιραστώ με ένα ευρύτερο κοινό και από την άλλη υπήρχε έλλειψη σχετικών καναλιών στην ελληνική πλευρά του YouTube. Επομένως επιχείρησα να καλύψω το κενό.

-Πόσο χρόνο σας παίρνει η δημιουργία κάθε εκπομπής;

Για ένα βίντεο 5-10 λεπτών, όπως είναι τα περισσότερα βίντεο του καναλιού, απαιτούνται κατά μέσο όρο 60 ώρες δουλειάς. Μπορεί να ακούγεται μεγάλο το νούμερο, αλλά σκεφτείτε ότι συμπεριλαμβάνει τα πάντα, από την έρευνα, τη συγγραφή του κειμένου και τη βιντεοσκόπηση, μέχρι και το τελευταίο εφέ που βλέπει κανείς στο βίντεο. 

-Η θεματολογία πώς προκύπτει; Από την επικαιρότητα (π.χ κάποια ανακάλυψη ή νέα έρευνα), από κάποιο ζήτημα που εσείς θέλετε να αναδείξετε ή και από επιθυμίες των θεατών της εκπομπής; 

Είναι ένας συνδυασμός όλων αυτών που αναφέρατε. Ως επί το πλείστον είναι θέματα που θεωρώ ενδιαφέροντα, αλλά φυσικά λαμβάνω υπόψη και τις συμβουλές των θεατών. Τον τελευταίο καιρό όμως παρουσιάζω και νέες ανακαλύψεις και έρευνες στα πλαίσια της σειράς «Διαστημικά Νέα».

-Ποια είναι η ανταπόκριση του κοινού στην προσπάθεια που κάνετε;

Η ανταπόκριση του κοινού υπήρξε υπερβολικά θετική, πράγμα που μου έκανε μεγάλη εντύπωση. Νομίζω κανείς δεν θα περίμενε να δει 120.000 συνδρομητές σε ένα ελληνικό κανάλι για την Αστροφυσική.

Κι όμως, υπάρχει τελικά πολύς κόσμος που επιθυμεί να μάθει περισσότερα για το Σύμπαν που μας περιβάλλει και που ενδιαφέρεται για τις ανακαλύψεις της επιστήμης. Αυτό με χαροποιεί ιδιαίτερα.

-Με ποιο τρόπο πιστεύετε ότι θα μπορούσαν οι εκπομπές που κάνετε ή κάποια άλλα αντίστοιχα projects να ενσωματωθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία ώστε οι μαθητές να έρχονται μαζικά σε επαφή με την επιστήμη μέσα από ερεθίσματα και πηγές που αποτελούν την καθημερινότητά τους πλέον (Internet, social media κ.λ.π.)

Νομίζω ότι τα επεισόδια που κάνουμε μπορούν να αποτελέσουν εισαγωγικά βίντεο, ώστε να κινήσουν το ενδιαφέρον των μαθητών και να ενταχθούν με αυτόν τον τρόπο στην εκπαιδευτική διαδικασία, ειδικά στα μαθήματα των φυσικών επιστημών. Εξάλλου οι μαθητές περνούν πολλές ώρες στο YouTube και το γεγονός ότι αυτά τα βίντεο βρίσκονται σε έναν χώρο, με τον οποίο είναι ήδη εξοικειωμένοι, είναι πολύ θετικό.

Θα ήθελα επίσης να σημειώσω ότι όσο κι αν χαίρομαι βλέποντας τα νούμερα των συνδρομητών και των σχολιαστών να αυξάνονται, το διαδίκτυο εξακολουθεί να είναι κάπως απρόσωπο και πάντα κάτι μου λείπει σε αυτή τη διαδικασία. Για αυτό οι εκδηλώσεις όπου τους γνωρίζουμε από κοντά και μιλάμε μαζί τους πιο ανθρώπινα έχουν ιδιαίτερη αξία για εμένα.

Αυτομάτως η επικοινωνία γίνεται πιο αληθινή, τα ψευδώνυμα μετατρέπονται σε πρόσωπα, χαμόγελα, συγκινητικά λόγια και αγκαλιές. Είναι ένας από τους λόγους που επιθυμώ να κάνουμε συχνά εκδηλώσεις όπως το 1ο SciTalks Convention που πραγματοποιήθηκε στο Ίδρυμα Ευγενίδου.

 

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΑΥΛΟΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ

O Παύλος Καστανάς γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Σπούδασε Φυσική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στη συνέχεια έκανε μεταπτυχιακές σπουδές (MSc) στην Αστροφυσική στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου (Queen Mary, University of London) όπου και αρίστευσε. Ασχολείται εδώ και αρκετά χρόνια με την εκπαίδευση, τόσο με την ιδιωτική τριτοβάθμια εκπαίδευση, ως συνεργάτης-λέκτορας του Πανεπιστημίου του Derby διδάσκοντας προπτυχιακά μαθήματα θετικών επιστημών (Φυσική, Μαθηματικά, Μηχανική Ρευστών, Θερμοδυναμική,) αλλά και με την δευτεροβάθμια εκπαίδευση ως καθηγητής Φυσικής-Χημείας. Το Κανάλι "Astronio" έχει 120.000 συνδρομητές στο YouTube.

ιε