Γνωριμία με τις έννοιες της πίεσης, της ατμοσφαιρικής και υδροστατικής πίεσης, της Αρχής του Αρχιμήδη και της Αρχής του Pascal, της πλεύσης και βύθισης των σωμάτων.

Θα ξαπλώνατε πάνω σε ένα κρεβάτι με καρφιά; Θα προτιμούσατε να σας πατήσει το πόδι ένας ελέφαντας ή μια γυναίκα με γόβα στιλέτο; Μπορείς να σπάσεις ένα ωμό αυγό σφίγγοντάς το με την χούφτα σου; Είναι μεγάλη η ατμοσφαιρική πίεση; Γιατί δεν την αντιλαμβανόμαστε; Γιατί όταν ανεβαίνουμε σε ένα βουνό βουλώνουν τα αυτιά μας ενώ όταν βουτάμε βαθιά στη θάλασσα αυτά πονάνε; Γιατί τα υδραγωγεία τοποθετούνται στα υψηλότερα σημεία των πόλεων; Τι ανακάλυψε ο Αρχιμήδης όταν έτρεχε γυμνός στους δρόμους φωνάζοντας «Εύρηκα»; Γιατί βυθίζεται μια πέτρα και όχι ένα καράβι; Πώς επιπλέουν τα σώματα στο νερό; Πώς βυθίζεται και αναδύεται ένα υποβρύχιο; Πώς είναι δυνατόν με έναν γρύλο να σηκώνουμε με ευκολία ένα αυτοκίνητο που έχει μάζα εκατοντάδες κιλά;

Η επίδειξη πειραμάτων για την πίεση της Β΄ Γυμνασίου έχει σκοπό να δώσει απαντήσεις σε απλά καθημερινά ερωτήματα και να εισάγει τους/τις μαθητές/τριες σε έννοιες της κλασικής Φυσικής όπως η δύναμη και η πίεση, η ατμοσφαιρική και η υδροστατική πίεση, η Αρχή του Pascal και η Αρχή του Αρχιμήδη, η άνωση, καθώς επίσης και η πλεύση και η βύθιση των σωμάτων. Μέσα από την επίδειξη πειραμάτων οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση να κάνουν συνδέσεις μεταξύ επιστήμης και τεχνολογίας αλλά και να διαπιστώσουν τις εφαρμογές της επιστήμης στην καθημερινή τους ζωή.

Ενότητες

  1. Πίεση
  2. Ατμοσφαιρική πίεση
  3. Υδροστατική πίεση
  4. Συγκοινωνούντα δοχεία
  5. Αρχή του Pascal
  6. Άνωση
  7. Αρχή του Αρχιμήδη
  8. Πλεύση-βύθιση
  9. Πυκνότητα

Εκπαιδευτικοί στόχοι

Γνωριμία με θεμελιώδεις έννοιες και αρχές της κλασικής φυσικής όπως η δύναμη και η πίεση, η υδροστατική και ατμοσφαιρική πίεση, η Αρχή του Αρχιμήδη και η Αρχή της μετάδοσης των πιέσεων στα ρευστά.
Ανάδειξη περίπλοκων εννοιών με απλό, ενδιαφέροντα και ευχάριστο τρόπο.
Ανάπτυξη κριτικής σκέψης.
Σύνδεση επιστήμης και τεχνολογίας.
Σύνδεση με την καθημερινότητα.

Πρόσθετο υλικό - Βιβλιογραφία

  1. Αντωνίου Νικόλαος, Δημητριάδης Παναγιώτης, Καμπούρης Κωνσταντίνος, Παπαμιχάλης Κωνσταντίνος, Παπατσίμα Λαμπρινή, Φυσική Β΄ Γυμνασίου, Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος», ISBN-13: 9789600627312
  2. Βλάχος Ιωάννης Α., Γραμματικάκης Ιωάννης Γ., Καραπαναγιώτης Βασίλης Α., Περιστερόπουλος Περικλής Εμ., Τιμοθέου Γιώργος B., Φυσική Γενικής Παιδείας Α’ Γενικού Λυκείου, Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος», ISBN 100000012202218
  3. Ιωάννου Αλέκος, Ντάνος Γιάννης, Πήττας Άγγελος, Ράπτης Σταύρος, Φυσική Γ’ Τάξη Γενικού Λυκείου Ομάδας προσανατολισμού Θετικών Σπουδών, Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος», ISBN-13: 9789600624250
  4. Bloomfield, L. (2015), How Things Work: The Physics of Everyday Life, 4th ed, Wiley, New York, ISBN-13: 978-0470223994
  5. Douglas C. Giancoli, (2013), Physics for Scientists and Engineers with Modern Physics, Pearson Education Limited, ISBN-13: 978-1292020761
  6. Ehrlich, R. (1990), Turning the World Inside Out and 174 Other Simple Physics Demonstrations, Princeton University Press, Princeton, New Jersey, ISBN-13: 978-0691023953
  7. Hewitt, P. (2015), Conceptual physics, 12th ed. Pearson, ISBN 13: 9780321909107
  8. Perelman, Y. (1972), Physics for entertainment, Mir Publishers, Moscow, ISBN-13: 978-2917260067
  9. Perelman, Y. (1984), Fun with maths and physics, Mir Publishers Moscow, ISBN-13: 978-2917260319
  10. Serway Raymond, Jewett W. John (2012), Φυσική για Επιστήμονες και Μηχανικούς, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, Αθήνα, ISBN 9789604615094
  11. Serway, R. and Jewett, J. (2012), Principles of Physics: A Calculus-Based Text, Cengage Learning, Brooks/Cole, Boston, ISBN-13: 978-1133104261
  12. Young D. Hugh, (2009), Πανεπιστημιακή Φυσική με Σύγχρονη Φυσική – Πρώτος Τόμος, Εκδόσεις Παπαζήσης, Αθήνα, ISBN 9789600223385

κετ